Kategorie produktów

Wrzuć na ruszt!

Środa, 28 kwietnia 2010 HURT & DETAL Nr 4 (50) / 2010
W ostatnich latach grillowanie zdobyło szerokie rzesze zwolenników. Moda na ten rodzaj odpoczynku na świeżym powietrzu nie ominęła także Polski. Przed zbliżającym się sezonem warto zapoznać się z szeroką ofertą produktów adresowanych na grilla.

Sezon imprez na wolnym powietrzu w Polsce zaczyna się wiosną. Kiedy temperatura za oknem jest sprzyjająca, a ciepłe płaszcze już dawno wiszą w szafach – to znak, że lada chwila w wielu przydomowych ogródkach będą organizowane spotkania towarzyskie, na których główną atrakcją będą potrawy z grilla. To także znak, że dla detalistów, którzy w swoim asortymencie posiadają szeroki wachlarz mięs, przypraw oraz wszelkiego rodzaju dodatków do potraw na grilla, rozpoczyna się czas, kiedy będą mogli liczyć na większy zysk.

Kompozycja grillowego menu tak naprawdę zależy od fantazji osoby go urządzającej i preferencji kulinarnych gości. Jednak chyba nikt nie wyobraża sobie zawartości rusztu bez mięsa. „W polskiej tradycji spożywane są produkty mięsne w formie różnego rodzaju kiełbas, stąd w naszym grillowym menu kiełbasy goszczą bardzo często. Istnieją jednak regionalne przyzwyczajenia, np. w Wielkopolsce najchętniej grillowane jest mięso czerwone i białe, w południowo-wschodniej Polsce dobrze owędzone kiełbasy, natomiast na Śląsku najczęściej na grillu gości karkówka” – mówi Tadeusz Frączek, Prezes Zarządu ZM Herman. Wiele rodzajów mięsa i wędlin nadaje się do przyrządzania na grillu, jednak są takie, które od lat cieszą się największą popularnością.

„Grillowanie z roku na rok jest coraz bardziej popularne. Zauważamy w tym okresie zwiększoną sprzedaż takich mięs jak: karkówka, żeberka, boczek i schab. To tradycyjne mięsne produkty, grillowane podczas spotkań, choć coraz częściej klienci wybierają na grilla mięso drobiowe takie jak pałki, udka, skrzydełka i filet. Jest to na pewno podyktowane bardzo atrakcyjną – w porównaniu do wieprzowiny – ceną, jak również dobrym smakiem chudszego mięsa, które – ze względu na mniejszą zawartość tłuszczu – cieszy się coraz większą popularnością” – mówi Marcin Makota, Specjalista ds. Marketingu, ZM Pamso S.A. – „Klienci sklepów Pamso, coraz częściej wybierają kiełbasę białą surową, która smakuje rewelacyjnie gdy jest pieczona na grillu. Pewnie podczas kolejnych sezonów grillowania jeszcze więcej osób odkryje ten smakowity sposób przyrządzania białej kiełbasy.” Nierozerwalnie z imprezami na świeżym powietrzu kojarzy się także zwykła kiełbasa. „Każdy z nas pamięta przecież smak kiełbaski pieczonej przy ognisku” – mówi Violetta Zmaczyńska, Dyrektor ds. Handlu, ZM Niebieszczańscy Sp.J. – „Jednak tradycyjne kiełbasy i krupniok kiedyś cieszyły się większą popularnością.”

Pomimo faktu, że polscy konsumenci są przywiązani do tradycyjnych smaków, od pewnego czasu rozszerzają się ich upodobania o produkty, które do tej pory nie gościły na ogrodowych przyjęciach. Wynika to z większej otwartości na nowe smaki oraz z tego, że Polacy zaczęli zwracać uwagę na walory zdrowotne spożywanych produktów. Z tego powodu na grillu coraz częściej zaczęło pojawiać się białe mięso. „Szczególną popularnością cieszą się: polędwiczka z piersi kurcząt, mięso z ud kurcząt oraz tradycyjnie skrzydełka z kurcząt. Produkty te charakteryzują się krótkim czasem przyrządzenia” – mówi Tomasz Tuliński, Kierownik Działu Marketingu, Kutnowskie Zakłady Drobiarskie „Exdrob” S.A. Na popularności zyskuje także mięso z indyka. Coraz częściej zaczyna ono gościć w grillowym menu. Delikatne mięso z kurczaka i dietetyczne z indyka różni się od innych gatunków mięsa nie tylko pod względem smaku, ale również składem. W tych produktach jest wiele substancji, bez których prawidłowy rozwój organizmu jest wręcz niemożliwy. Przede wszystkim zawierają duże ilości białka (w 100 g – 21,6 g białka). Ponadto drób ma tę przewagę nad innymi rodzajami mięsa, że w jego składzie istnieje unikalna współzależność aminokwasów egzogennych (niezbędnych) i endogennych (nie niezastąpionych). Te elementy regulują pracę wszystkich systemów. W mięsie drobiowym można znaleźć także dużo witamin. Oczywiście w ich zawartości palmę pierwszeństwa mają owoce. Jednakże drób zawiera te komponenty, których nie ma w produktach roślinnych. Jednym z nich jest niacyna (witamina PP). Można ją porównać z dodatkową bateryjką. Ta unikalna substancja podwoi energię, którą organizm otrzyma wraz z innymi produktami. Oprócz tego, witamina PP jest potrzebna do prawidłowej pracy żołądka i jelit. Jej niedobory objawiają się osłabieniem mięśni, zmęczeniem, bólem głowy. Mięso drobiowe zawiera również witaminy z grupy B (B1 i B12). Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego i aktywnej pracy umysłowej. Spożywanie potraw z drobiu może także uchronić przed anemią, ponieważ drób zawiera dużo żelaza. Ten cenny mikroelement jest zawarty również w warzywach, ale organizm lepiej przyswaja go z produktów białkowych. W mięsie z kurczaka i indyka jest dużo magnezu, który pomaga prawidłowo rozwijać się komórkom nerwowym. Ponadto zawiera ono mało tłuszczu i włókien mięśniowych, dlatego można je jeść bez obawy o utratę szczupłej sylwetki. Zdaniem Piotra Kłopotowskiego, Dyrektora Marketingu Produktów Indykpol S.A., oprócz walorów odżywczych, na rynku wyrobów mięsnych na znaczeniu zyskuje także marka z bezpieczeństwem żywieniowym i jakością na pierwszym miejscu.

Prosto na grill

Chociaż konsumenci są przyzwyczajeni do samodzielnego przygotowywania potraw, to z roku na rok wzrasta spożycie kategorii segmentu produktów półgotowych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, którzy są coraz bardziej zapracowani, a co się z tym wiąże, mają mniej czasu na codzienne czynności pozazawodowe, producenci przygotowują mięsa, które od razu po wyjęciu z opakowania można grillować. Są one specjalnie wcześniej przyprawione oraz zapakowane w wygodnych dla klientów gramaturach.

„Mięsa marynowane Indykpolu są szczególnie wygodne, ponieważ nie trzeba ich dodatkowo przygotowywać. Kupując nasze produkty konsument ma gwarancję nie tylko wyjątkowego smaku i wysokiej jakości, ale również wygody i oszczędności czasu” – mówi Piotr Kłopotowski. Producenci przygotowania do sezonu grillowego rozpoczynają kilka miesięcy wcześniej, tak aby już w kwietniu konsumenci mogli znaleźć odpowiednie produkty na sklepowej półce. „W naszych zakładach mięsnych już w styczniu i lutym rozpoczynamy pierwsze prace: przygotowujemy propozycje nowych produktów, testujemy je na reprezentatywnej grupie konsumentów i opracowujemy projekty opakowań. W tym roku Zakłady Mięsne Herman wprowadzają na rynek trzy nowe kiełbasy grillowe o unikalnym smaku i aromacie – z tzw. serii piwnej – tj. kiełbasę do żubra, kiełbasę mocno dębową i kiełbasę Zagłoby” – mówi Tadeusz Frączek. Wprowadzane każdego roku nowości mają na celu – między innymi – zaskoczyć klientów nowymi smakami. „Obserwując nowe trendy oraz potrzeby klientów na wyroby najwyższej jakości, rozszerzyliśmy swoją ofertę, proponując konsumentom nowy asortyment produktów o wyjątkowym smaku” – mówi Lidia Pyko, Specjalista ds. Marketingu i Reklamy, ZM „Olewnik-Bis” Sp. z o.o. – „Należą do nich: grillówka mexico, grycanka grillowa, kiełbasa grillowa z mozarellą i pomidorami prowansalskimi, kiełbasa grillowa ze szczypiorkiem, kiełbasa wiejska grillowa oraz mix grillowy.” Tomasz Tuliński natomiast poleca smakoszom drobiu wodnego filet z piersi gęsi w marynacie.

Konsumenci, którzy jednak mają ochotę spróbować własnych sił w przyrządzaniu dań grillowych, mogą sami przygotować zalewę. „Plaster mięsa należy przyprawić przygotowaną wcześniej marynatą z naturalnych przypraw i oleju. Można też dodać ocet balsamiczny w celu nadania kruchości. Tak przygotowane mięso należy kilka godzin przechowywać w lodówce. Po tym czasie jest już gotowe do grillowania” – radzi Violetta Zmaczyńska. „Takie marynaty oprócz nadania smaku i aromatu, powodują, że mięso jest bardziej kruche i zarazem mniej twarde. Różne mięsa marynujemy by osiągnąć inne efekty: wołowinę chcemy głównie uszlachetnić, a drób nabiera dzięki temu aromatu i smaku” – mówi Marcin Makota. Jego zdaniem dobrym pomysłem jest także glazurowanie mięsa, które różni się od marynowania momentem kiedy je stosujemy: na koniec pieczenia polewamy przygotowaną glazurą mięso czy ryby i ewentualnie wcieramy pędzelkiem w powierzchnię. A co z samym procesem pieczenia mięsa na ruszczcie? „Najlepiej piec je na naturalnym węglu drzewnym. W celu wzbogacenia smaku można  do żaru wrzucić kilka gałązek aromatycznych ziół np. rozmarynu lub tymianku. Żeby mięso nie wyschło nie należy podczas pieczenia go nakłuwać.  Sól i przyprawy ziołowe dodajemy na końcu” – mówi Lidia Pyko.

Z punktu widzenia sprzedażowego, sezon grillowy to okres strategiczny dla zakładów mięsnych. W tym czasie można zaobserwować przesunięcia w strukturze zakupów. Im bardziej sprzyjająca pogoda, tym bardziej znaczący wzrost spożycia kiełbas i mięs przeznaczonych do przygotowania na grillu. Dlatego warto już dzisiaj przejrzeć ofertę produktów pod kątem artykułów adresowanych na grilla. 

W przyprawach znajdziesz smak…

Nie sposób omawiać kategorii produktów na grilla bez wspomnienia o przyprawach, bo tak naprawdę to one nadają wyjątkowy aromat przygotowywanym potrawom. Mieszanki przyprawowe już na początku wiosny odnotowują znaczny wzrost sprzedaży. Ten segment rośnie szybciej niż kategoria przypraw tradycyjnych. Według danych MEMRB odnotował on 15% wzrost w ubiegłym roku, w porównaniu do 2008 r. „Sprzedaż mieszanek przyprawowych, w tym produktów przeznaczonych do potraw z grilla, zaczyna wzrastać zarówno pod względem ilościowym, jak i wartościowym już w maju. Początkowy szczyt sprzedaży przypada oczywiście na pierwszy długi weekend. Wtedy większość z nas spędza wiosenne dni na grillowaniu w gronie przyjaciół i rodziny. Wysoka sprzedaż mieszanek przyprawowych do dań z grilla utrzymuje się do września” – mówi Magdalena Sarnowska, Brand Manager Appetita. Zdaniem Anny Wierzchowskiej, Brand Manager marki Vegeta, sprzedaż przypraw w sezonie grillowym jest wyższa nawet o 20-30%, w porównaniu z poprzednim okresem. Jednak producenci nie zdają się tylko na łut szczęścia, i na różne sposoby wspierają sprzedaż przypraw. Zwracają przede wszystkim uwagę na odpowiednią ekspozycję towaru. „Udana sprzedaż produktów w sezonie grillowym to mix czynników. Zależy w dużym stopniu od zatowarowania miejsc sprzedaży produktami w odpowiednim czasie. W sezonie budujemy ekspozycje z asortymentem grillowym przy produktach komplementarnych (mięso, warzywa) czy też wyspy” – mówi Sylwia Kalska, PR Manager Kamis S.A. – „Wsparciem działań sprzedażowych będą również zaplanowane kampanie promocyjne w wysokonakładowych tytułach prasy kobiecej i poradnikowej, w których przygotowaliśmy liczne konkursy oraz animacje z nagrodami dla czytelników. Uruchomiony zostanie również specjalny serwis grillowy na www.kamis.pl, z przepisami kulinarnymi, ciekawostkami i poradami na temat grillowania.” Dodatkowe ekspozycje produktów w różnych miejscach sklepu to dobry sposób na zwiększenie sprzedaży. Przyprawy są bardzo specyficznym produktem, gdyż w różnych sezonach pasują tematycznie do różnych miejsc w sklepie. „Bardzo ważne w sezonie grillowym jest wyróżnienie produktów na półkach, dlatego proponujemy szerokie wsparcie materiałami POS. Poza tym dodatkowo prowadzone będą różnego rodzaju akcje promocyjne w sklepach, uatrakcyjniające produkt dla konsumenta” – mówi Anna Wierzchowska.

W kategorii produktów grillowych liczy się różnorodność, bogaty asortyment mieszanek dedykowanych najpopularniejszym potrawom z grilla oraz komplementarna oferta w wygodnych i funkcjonalnych opakowaniach. Ponadto klienci w sklepie poszukują produktów wysokiej jakości. „Konsumenci mają konkretne oczekiwania jeśli chodzi o przyprawy do dań z grilla. Mieszanki muszą składać się z najlepszej jakości ziół i przypraw. Powinny być niezwykle aromatyczne. Dobra przyprawa sprawi, że mięso będzie cudownie pachniało i wybornie smakowało” – mówi Magdalena Sarnowska. Poza tym konsumenci oczekują, że przyprawy nie będą zbyt drogie. Interesują ich produkty dobre jakościowo, za przystępną cenę.

Nieodłączna asysta

Okres od kwietnia do września jest czasem wzmożonego zainteresowania konsumentów dodatkami smakowymi do mięs, w tym przede wszystkim musztardami, ketchupami i gotowymi marynatami. Wiąże się to bezpośrednio z niesłabnącą w Polsce popularnością grilla. W tym czasie znacznie wzrasta sprzedaż musztard, ketchupów oraz marynat w płynie. „Kamis jest liderem rynku musztard w Polsce i jako jedyny producent posiada komplementarną ofertę dodatków smakowych do grilla: 13 smaków musztard, 4 rodzaje ketchupów, 5 marynat w płynie i 7 octów smakowych” – wylicza Sylwia Kalska. Z roku na rok systematycznie wzrasta nie tylko sprzedaż dodatków smakowych, ale i ilość ich wariantów. „Absolutnym hitem sezonów letnich jest Musztarda Grillowa, o unikalnej recepturze, przygotowana specjalnie z myślą o daniach z grilla. Jeżeli chodzi o marynaty w płynie, to największym zainteresowaniem cieszą się marynaty w saszetkach jednorazowych na porcję mięsa 500 g, tj. Orientalna Kamis, Klasyczna, Tex-Mex, Ognista czy Szlachecka. Na ich przewagę konkurencyjną wpływa największa na rynku oferta unikalnych smaków, funkcjonalne, jednorazowe opakowania w postaci saszetki oraz brak konserwantów” – mówi Sylwia Kalska. Natomiast wśród ketchupów Kamis powodzeniem cieszą się: Ketchup Pikantny, Łagodny i Włoski. W ofercie firmy pojawiła się także nowość: Ketchup Ognisty. Ze względu na wygodę użycia, najlepiej sprzedają się produkty w opakowania PET. Są poręczne, funkcjonalne i – co ważne – nie tłuką się. Takie opakowania zostały opracowane właśnie z myślą o letnich imprezach w plenerze i idealnie się na nich sprawdzają. „Z oferty firmy Heinz Polska w okresie grillowym najlepiej rotuje ketchup w opakowaniach top-down, musztardy i zimne sosy Pudliszki. Produkty marki Pudliszki są zdecydowanym liderem w naszej ofercie. Popularnością cieszą się także ketchupy Heinz oraz wyśmienite zimne sosy: czosnkowy, tysiąca wysp oraz chilli tej marki. Powodzenie tych właśnie pozycji wynika z tego, że stanowią idealny dodatek do większości tradycyjnych potraw przygotowywanych na grillu – mięs, warzyw czy nawet owoców morza. W okresie grillowym lepiej sprzedają się wygodne w każdych warunkach plastikowe opakowania typu top-down, a także większe, ekonomiczne pojemności” – mówi Katarzyna Gospodarek, Rzecznik Prasowy H.J. Heinz Polska S.A.

Jeśli chodzi o zatowarowanie sklepu w dodatki smakowe to zaczyna się ono już w kwietniu, a następnie już tylko uzupełnia się brakujące oferty. Wsparcie sprzedaży ze strony producentów wygląda podobnie jak w przypadku przypraw – budowane są urozmaicone i skojarzone z produktami komplementarnymi ekspozycje tematyczne: tzw. wyspy i wysepki (w zależności od powierzchni w sklepie), zlokalizowane najczęściej w pobliżu stoisk z mięsem.

Grill to doskonały pretekst, by spędzić czas na świeżym powietrzu z rodziną, przyjaciółmi i oczywiście zjeść coś pysznego. To także idealna sposobność do tego, żeby wypróbować nowości produktowe, które pojawią się w tym sezonie w ofercie producentów i jednocześnie zachęcić klienta ich bogatą ofertą na sklepowej półce.

Aleksandra Syrtów

tagi: grill ,